Akram Zaatari / 2 Aralık-15 Şubat @Salt Beyoğlu

AkramZaatariSergiden_InstallationShot2Orta Doğu’nun son yıllarda yetiştirdiği en parlak sanatçılardan biri olan Akram Zaatari’nin sergisi 2 Aralık’ta SALT Beyoğlu’nda açıldı.  Sergi, kendi coğrafyasını; arkeoloji, politik direniş, militanlık, sol miras, erkekliğin inşası ve savaş olguları üzerinden inceleyen sanatçının, 1998-2014 arası üretimlerini içeriyor.

Zamanı Kazmak

Arkeoloji pratiği ile çok paralel bir bakış açısı yakalayan sergi; yani kazmak, ortaya çıkarmak ve saklamak üzerine düşünmemizi salık veriyor.  Sergide en çok ilgimi çeken şeylerden biri meşhur İskender Lahdi’nin çıkarıldığı, Osman Hamdi Bey’in Sayda Kazıları’na odaklanan yeni işi oldu. Anladığım kadarıyla bu çalışmanın devamı gelecek, (lütfen gelsin:)). Osman Hamdi’nin çalışmaları üzerine Edhem Eldem ile yapılan bir dizi röportaj da bulunuyor.

İkinci kata çıktığımızda yine Sayda’da bulunan 1930’lardan, 2000’lere kadar açık kalmış Şehrazat isimli bir fotoğraf stüdyosunun tabiri caizse kalıntıları ile karşılaşıyoruz. Zaatari, fotoğrafa da aynen arkeoloji mantığı ile yaklaşıyor ve zamanı kazmaya başlıyor. Belki stüdyonun ismi özellikle seçilmemiş ama doğunun en büyük hikâye anlatıcısı karakterinin ismini taşıması güzel bir tesadüf. Hoyrat ve hırçın davranılmış fotoğraflar, çizilmiş ve oyulmuş kareler…bir şehrin ve insanlarının tarihi, gizli yüzler… hepsi sanki hınzırca sizi izliyor. Arab Image Foundation ile işbirliğinde bulunan sanatçı (bu kuruluş Arap ülkelerindeki  fotoğraflar toplayarak büyük bir arşiv oluşturuyor) bununla ilgili iki video da hazırlamış. Kişisel arşivleri teslim edenlerle yapılan röportajlar da hayli keyifli olmuş mutlaka izleyin.

Üçüncü katta ise toplumsal cinsiyetin ön planda olduğu pozlara eğiliyor. Özellikle erkekliği ve cinselliği sorgulayan çalışmalar var. Çocukların verdiği pozlardan yola çıkarak yetişkinlerle yapılan çekimleri etkileyici buldum. Özellikle fotoğraf ile ilgilenen ve üzerine düşünen herkes görmeli bu sergiyi.

Letter to a Refusing Pilot_1.60.1

Lübnanlı sanatçı Akram Zaatari’nin, SALT Beyoğlu’nun üç katına yayılan geniş kapsamlı sergisi, The Uneasy Subject [Rahatsız Edici Konu], 28 Nights and A Poem [28 Gece ve Bir Şiir], Earth of Endless Secrets [Ebedî Gizemler Toprağı] ve Time Capsule [Zaman Kapsülü] gibi önemli projelerinden işleri bir araya getirir. Sanatçının 2014 tarihli Beirut Exploded Views [Beyrut Parçalı Görüntüler] videosunu da içeren serginin açılış haftasının yanı sıra sonraki tarihlerde SALT Beyoğlu’ndaki Açık Sinema’da, Letter to a Refusing Pilot [Reddeden Pilota Mektup] (2013) videosunun gösterimi yapılacak.

Sedef Can

Sedef Can

Zamanımın çoğunu İstiklal Caddesi ve çevresinde geçiririm. Yemek olsun, içmek olsun bunlara pek düşkünüm. Bilhassa kahve ve rakı özel ilgi alanıma giriyor. Mistiklal dışında ne ile meşgulsün derseniz; Koç Üniversitesi Tarih Bölümü'nde okuyorum. Gelecekte yaşamımı kalemimle kazanmak gibi bir fantezim var. Hayatta prensip olarak düşünüyorum ama yapmıyorum. Mistiklal ise ilk eyleme geçişim olabilir.
Sedef Can